Wystawa ‚W stronę Schulza’

Wystawa ‚W stronę Schulza’

dwurnik

Ta wystawa jest wędrówką po świecie wyobraźni Brunona Schulza, wędrówką, w której zechcieli uczestniczyć najwybitniejsi polscy artyści. Autorem idei wystawy jest Jan Bończa-Szabłowski, współautorem Maciej Starczewski. Przygotowując ją pod okiem poety Jerzego Ficowskiego, najwybitniejszego Schulzologa na świecie, staraliśmy się, choćby w ogólnym zarysie przedstawić fenomen jednego z najwybitniejszych i najciekawszych artystów XX wieku – drobnego, niepozornego nauczyciela rysunków i robót ręcznych z drohobyckiego liceum, którego niezwykła wyobraźnia wciąż fascynuje.

Ekspozycja, „W stronę Schulza” ze względu na jakość zgromadzonych prac i pozycje ich autorów ma wysokie walory edukacyjne, ze względu na nazwisko autora odwołuje się do ducha szeroko pojętej tolerancji.

Autor powieści „Sanatorium pod Klepsydrą” i „Sklepów cynamonowych” był wspaniałym grafikiem i malarzem. Wystawa „W stronę Schulza” (zamykająca tryptyk zapoczątkowany wystawami „Drohobycz bez Schulza” oraz „W kręgu Schulza”) stanowi znakomitą okazję do zaprezentowania panoramy współczesnego malarstwa i grafiki najwyższej próby. Wielu prezentowanych na niej twórców ma już pozycję światową. Twórczość Brunona Schulza jest kłębkiem, z którego artyści snują opowieści, wplatając w nie świat własnych wizji i metafor. Wśród autorów znaleźli się malarze i graficy tej klasy co Kiejstut Bereźnicki, Zdzisław Beksiński, Edward Dwurnik, Andrzej Dudziński, Stasys, Janusz Kapusta, Tadeusz Kantor, Franciszek Maśluszczak, Adam Myjak, Rafał Olbiński czy Franciszek Starowieyski. Z bogatego dorobku Kiejstuta Bereźnickiego wybraliśmy dwa płótna oraz 4 rysunki. Zawarty jest w nich klimat żydowskich miasteczek oraz portret artysty w pracowni. Jedno z płócien znakomicie koresponduje z wierszem Tadeusza Różewicza „W świetle lamp filujących” poświęconym Schulzowi. Od Edwarda Dwurnika pozyskaliśmy jedną z jego słynnych panoram. „Panorama Drohobycka” z widoczną postacią Schulza uzupełniona została dwoma płótnami o tematyce żydowskiej. Wśród polskich artystów prezentujących swe prace na tej wystawie aż trzech (Dudziński, Kapusta i Olbiński) mieszka na stałe w Nowym Jorku. Pięć pasteli Andrzeja Dudzińskiego świetnie koresponduje z obrazem świata niesamowitości Schulza. Rysunki Janusza Kapusty z pewną domieszką humoru i nutą ironii odnoszą się do najbardziej znanych motywów grafik artysty z Drohobycza. Plakat wystawy jest dziełem Rafała Olbińskiego. „Portret Schulza” Olbińskiego jest to jedyny czarnobiały plakat w twórczości tego najsłynniejszego na świecie polskiego plakacisty i malarza. W swoich rysunkach ukazuje zaś bliski Schulzowi temat dominacji kobiety nad mężczyzną.

Ten sam temat widoczny jest także w pracach Franciszka Starowieyskiego. Specjalnie z okazji tej wystawy do tematyki Schulzowskiej powrócił po ponad 30 latach Franciszek Maśluszczak, który właśnie z Schulza robił dyplom na warszawskiej ASP. Fascynacja Schulzem Franciszka Maśluszczaka trwa jeszcze od lat studenckich. Na wystawie znajdą się jego najstarsze grafiki poświęcone drohobyckiemu artyście, 14 z nich składało się na pracę dyplomową. Maśluszczak specjalnie dla obecnej wystawy powrócił do dialogu z Schulzem. Jest więc namalowany w lutym 2004 roku „Portret Schulza” oraz „Kareta” nawiązująca do tematyki słynnych drohobyckich fresków.Na ekspozycji oprócz malarstwa i grafiki jest bezpośrednie odniesienie do świata filmu. Prezentowane są tu bowiem kadry z „Sanatorium pod Klepsydrą”, najsłynniejszego filmu Wojciecha Hasa, oraz kadry i projekty scenografii do „Republiki marzeń” Ehlersa ze scenografią Allana Starskiego. Są też prace jednego z najwybitniejszych artystów kina animowanego czyli Piotra Dumały.

Światowej sławy rzeźbiarz Igor Mitoraj, specjalnie na tę wystawę, wykonał obraz „Epitafium dla Brunona Schulza”. Niezwykłe rzeźby prezentuje prof. Adam Myjak. Do grona artystów włączyliśmy też przedstawiciela młodego pokolenia Daniela Horowitza, młodego malarza o niepokojącej, bliskiej Schulzowi wyobraźni. Magia czasu, tak silnie obecna w utworach Schulza, widoczna jest również w obrazach Krystyny Piotrowskiej. Pozyskaliśmy też unikalne judaica dedykowane Schulzowi przez Jerzego Dudę Gracza. Mroczne wizje drohobyckiego artysty znajdziemy też w pracach Wiesława Rosochy. Zdjęcia Leszka Mądzika tworzą unikalny reportaż ze współczesnego Drohobycza – Schulzowskiej Republiki Marzeń. Tym razem będzie okazja zaprezentowania także instalacji Mądzika Pokój Manekinów.

Duże wrażenie robią też manekiny zaprojektowane przez Janusza Wiśniewskiego. Przedstawiają one aktorów poznańskiego Teatru Nowego grającego w sztuce „Ulica krokodyli”. Spośród wybitnych artystów teatru planujemy także włączenie onirycznych rysunków Krystiana Lupy. Świat teatru to także niezwykłej urody kostiumy Zofii de Ines, nawiązujące do perwersyjnej magii utworów Schulza. Muzykę do wystawy „W stronę Schulza” skomponował Jerzy Satanowski wybitny kompozytor filmowy i teatralny.

Oprócz mistrzów otwieramy się też na młode pokolenie artystów.

Ekspozycja pokazywana była już z powodzeniem w wielu prestiżowych galeriach i muzeach w Polsce m.in. w Zamku Królewskim w Warszawie, Muzeum Narodowym w Krakowie i Gdańsku a także za granicą. W ramach Roku Polskiego na Ukrainie na zaproszenie Ministra Kultury RP prezentowaliśmy ją w słynnej Lwowskiej Galerii Obrazów oraz Muzeum w Odessie. Dzięki prezentacji w czeskiej Pradze, mógł się odbyć symboliczny dialog wyobraźni Brunona Schulza i Franza Kafki. Ta wystawa otwierała też rok polski w Tel Aviwie

Partnerzy i sponsorzy fundacji Zrzut ekranu 2014-06-02 o 23.06.15 Zrzut ekranu 2014-06-02 o 23.08.43 sponsor_2 sponsor_1